maandag 21 september 2015

De hondeneters - Marita de Sterck

Mechelen, 1917. Alle gezonde jongens en mannen vechten aan het front of zijn in Duitsland tewerkgesteld. Victors broer Nest is al in 1914 opgeroepen. Victor zelf is de dans ontsprongen omdat hij dagelijks epileptische aanvallen heeft. Zijn ouders zijn overbezorgd en leggen hem dwingende leefregels op. Enig lichtpunt in Victors leven is zijn Mechelse herder Django.

Als Django op een dag is verdwenen, besluit Victor - in het volle besef daarmee zijn leven te riskeren - hem te gaan zoeken. Al gauw komt Victor op het spoor van Prosper, de hondenslachter van het dertig kilometer verderop gelegen Boom. Er volgt een lange en barre tocht door de winterse kou. Victor ontmoet onderweg een aantal opzienbarende mensen, zoals brutale Anna, de vrouw met de baard en de prostituees van café De Tien Billekens. Eenmaal aangekomen in Boom krijgt Victor hulp van kleine Peer, de zoon van Prosper, als hij zijn zoektocht vervolgt. De vraag is of zij op tijd komen.

2 opmerkingen:

  1. Dit boek is een echte aanrader! Het leest vlot en het verhaal is heel interessant. Het verhaal speelt zich af in de Eerste Wereldoorlog en vertelt wat meer over een jongen die zijn is hond kwijtgeraakt. De auteur was voor mij onbekend net zoals het thema, maar ik heb er geen spijt van dat ik het heb gelezen. Nadat ik het boek heb gelezen, spreken de oorlogsverhalen me nog meer aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een must voor elke lezer, dit boek! De plot weet je steeds weer te verrassen waardoor het boek leest als een trein.

    BeantwoordenVerwijderen